Wyzwania nauki w domu – jak im sprostać? (cz. 2)
6 kwietnia 2020
Mijają kolejne dni nauki zdalnej. Powoli przyzwyczajmy się do nowego trybu pracy. Jednocześnie jednak coraz większym wyzwaniem może stawać się znacznie dłuższe przebywanie z innymi domownikami bez możliwości odpoczęcia i zaczerpnięcia głębszego oddechu poza domem. Starając się Was wesprzeć w tym czasie, przedstawiamy pomysły, co można zrobić, żeby poradzić sobie z obecną sytuacją.
Wskazówki przygotował partner merytoryczny programu ADAMED SmartUP – Akademeia High School. Ich autorem jest dr Marta Dżoga.
1. Komunikuj swoje potrzeby domownikom
Kwarantanna oznacza, że będziesz spędzać znacznie więcej czasu niż dotychczas z rodzicami i rodzeństwem. Zdecydowanie nie jest to łatwe! Z nimi też warto, podobnie jak z sobą samym, zawrzeć „umowę”.
- Zastanów się nad swoimi potrzebami, nad tym, co jest dla Ciebie dobre, a co Ci przeszkadza.
- Poproś rodziców o 20-30-minutową rozmowę na ten temat.
- Przygotuj się do tej rozmowy – stwórz listę rzeczy do omówienia, to pomoże Ci zachować spokój i precyzyjnie wyrazić swoje potrzeby. Jeśli to możliwe, przygotuj odpowiednie argumenty np. „Mam w tym tygodniu ważny esej do napisania, więc potrzebuję ograniczyć swoje obowiązki domowe”, „Potrzebuję korzystać z innego pokoju do zajęć online, w moim trudno jest mi się skupić”, „Proszę, żeby nikt nie wchodził do mojego pokoju, gdy drzwi są zamknięte”.
Pamiętaj: każda rozmowa z Twoimi rodzicami i wspólne spędzanie wolnego czasu jest inwestycją w Wasze dobre relacje. Jest to również szansa na lepsze dogadanie się z nimi podczas kwarantanny.
2. Zauważaj i akceptuj to, jak się czujesz. W razie potrzeby proś o pomoc
Masz prawo czuć się sfrustrowanym. Masz prawo czuć się pozbawionym swoich podstawowych praw i wolności. Złość, niepokój i stres to naturalne uczucia podczas wybuchu epidemii. Jeśli więc:
- czujesz się przytłoczony smutkiem, depresją lub niepokojem,
- masz problemy z koncentracją,
- masz problemy z zasypianiem lub dręczą Cię koszmary,
- odczuwasz fizyczne dolegliwości jak bóle głowy, ciała, żołądka
– nie bój się o tym otwarcie mówić. Porozmawiaj z rodzicami lub spróbuj napisać do szkolnego psychologa.
3. Bądź na bieżąco i weryfikuj swoje źródła informacji
Postaraj się zrozumieć całą sytuację i to, że najrozsądniejszym wyjściem jest pozostanie w domu.
Brak najnowszych informacji może spowodować poczucie niepewności i zdenerwowanie. Oglądaj, czytaj, słuchaj wiadomości. Miej jednak na uwadze, że mogą pojawić się fake newsy i plotki, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Weryfikuj swoje źródła informacji!
Rób sobie przerwy od śledzenia newsów. Nieustanne słuchanie o pandemii może być bardzo stresujące. Ignoruj nierzeczowe informacje, które z reguły wzmagają obawy.
Pierwszą część porad dot. nauki zdalnej znajdziecie w jednym z naszych poprzednich wpisów (link). Ostatnią przedstawimy w najbliższym czasie. Już dziś natomiast możecie sprawdzić swoje umiejętności weryfikacji informacji i rozpoznawania fake newsów, dzięki naszej grze edukacyjnej. Od połowy marca jest ona dostępna dla wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił w rozwiązywaniu naukowych zagadek.
Pozostałe aktualności
Rekrutacja do 10. edycji programu ADAMED SmartUP zakończona! Znamy finałową pięćdziesiątkę uczestników letniego obozu naukowego
Zakończyliśmy rekrutację do jubileuszowej 10. edycji programu ADAMED SmartUP. W tym roku w grze...
Sylwetki absolwentów: Kamila Trafna i Maria Waligórska – „Brainhack Warsaw”
Uwielbiamy się chwalić osiągnięciami naszych zdolnych absolwentek i absolwentów. Dzisiaj dzielimy się historią Kamili...
Warszawa, Lublin, Kraków – trwają zapisy na wiosenną edycję warsztatów z cyklu ADAMED SmartUP Academy
Trwają zapisy na bezpłatne warsztaty w ramach wiosennej edycji ADAMED SmartUP Academy! Naukowe spotkania...
Sylwetki absolwentów: Emilia Staszór
Czy wiecie, kim są Absolwenci ADAMED SmartUP? Przez 9 edycji programu, zgromadził on bardzo...