Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatków

22 listopada 2021

W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności przyszłości. Postanowiliśmy ich o to zapytać w naszej ankiecie.

W badaniu wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Zapytaliśmy ich o to, jakie kompetencje będą cenione na rynku pracy w następnej dekadzie. Według 40% najbardziej pożądana będzie umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci respondent.

Wyniki badania pokazują, jak będą kształtować się trendy zawodowe w najbliższych latach. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak zdolności interpersonalne i komunikacyjne, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się narzędziami cyfrowymi i informatycznymi.

Uczestnicy naszego programu to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią.

Zapytaliśmy ich również, jak postrzegają siebie. Zdecydowana większość ankietowanych (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.

W czasach postępującej cyfryzacji i szybkiej wymiany informacji bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.

Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.

Pozostałe aktualności

Zakończyliśmy rekrutację do 11. edycji programu ADAMED SmartUP!

30 czerwca 2025

Tegoroczny nabór skupiał się na poszukiwaniu osób, które nie tylko pasjonują się nauką, ale...

Zakończenie 6. edycji programu ADAMED SmartUP w Wietnamie

2 czerwca 2025

Dobiegła końca 6. edycja programu ADAMED SmartUP w Wietnamie, realizowanego przez Fundację Adamed we...

Zakończyliśmy I etap rekrutacji do 11. edycji programu ADAMED SmartUP

16 maja 2025

W niedzielę, 4 maja 2025 roku, zakończyliśmy rejestrację do 11. edycji programu ADAMED SmartUP....

Za nami 6. Zjazd Absolwentów programu ADAMED SmartUP

24 kwietnia 2025

W dniach 12–13 kwietnia w Warszawie odbył się 6. Zjazd Absolwentów programu ADAMED SmartUP....