Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatków

22 listopada 2021

W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności przyszłości. Postanowiliśmy ich o to zapytać w naszej ankiecie.

W badaniu wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Zapytaliśmy ich o to, jakie kompetencje będą cenione na rynku pracy w następnej dekadzie. Według 40% najbardziej pożądana będzie umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci respondent.

Wyniki badania pokazują, jak będą kształtować się trendy zawodowe w najbliższych latach. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak zdolności interpersonalne i komunikacyjne, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się narzędziami cyfrowymi i informatycznymi.

Uczestnicy naszego programu to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią.

Zapytaliśmy ich również, jak postrzegają siebie. Zdecydowana większość ankietowanych (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.

W czasach postępującej cyfryzacji i szybkiej wymiany informacji bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.

Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.

Pozostałe aktualności

Zakończyliśmy grę rekrutacyjną do 10. jubileuszowej edycji programu ADAMED SmartUP!

19 stycznia 2024

W poniedziałek, 15 stycznia o godzinie 23.59 zamknęliśmy rejestrację do 10. edycji programu ADAMED...

Rekordowe Roadshow 10. edycji ADAMED SmartUP

22 grudnia 2023

Zakończyliśmy doroczne Roadshow ADAMED SmartUP. Nasi absolwenci przemierzyli Polskę, aby opowiedzieć młodzieży o szansach,...

Jak edukować, żeby młodzież chciała uczyć się przedmiotów ścisłych?

11 grudnia 2023

Minęło równo 120 lat, od kiedy Maria Skłodowska-Curie wraz z mężem Pierre’em otrzymała nagrodę...

Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie i Fundacja Adamed zorganizowali drugą edycję warsztatów ADAMED SmartUP Academy w Hiszpanii

22 listopada 2023

15 października bieżącego roku Fundacja Adamed we współpracy z Uniwersytetem Autonomicznym w Barcelonie (UAB)...