Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatków

22 listopada 2021

W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności przyszłości. Postanowiliśmy ich o to zapytać w naszej ankiecie.

W badaniu wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Zapytaliśmy ich o to, jakie kompetencje będą cenione na rynku pracy w następnej dekadzie. Według 40% najbardziej pożądana będzie umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci respondent.

Wyniki badania pokazują, jak będą kształtować się trendy zawodowe w najbliższych latach. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak zdolności interpersonalne i komunikacyjne, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się narzędziami cyfrowymi i informatycznymi.

Uczestnicy naszego programu to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią.

Zapytaliśmy ich również, jak postrzegają siebie. Zdecydowana większość ankietowanych (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.

W czasach postępującej cyfryzacji i szybkiej wymiany informacji bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.

Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.

Pozostałe aktualności

To oni będą kształtować naszą przyszłość. Fundacja Adamed ogłosiła laureatów i stypendystów programu ADAMED SmartUP

13 września 2023

Fundacja Adamed ogłosiła 10 laureatów nagrody głównej 9. edycji programu ADAMED SmartUP oraz 3...

Grę czas zacząć. Ruszył nabór do 10. edycji ADAMED SmartUP

1 września 2023

Grę czas zacząć. Ruszył nabór do 10. edycji ADAMED SmartUP Witamy w Instytucie ADAMED...

Podsumowujemy 9. obóz naukowy ADAMED SmartUP

1 sierpnia 2023

Obóz naukowy 9. edycji ADAMED SmartUP za nami. Po raz kolejny największe naukowe talenty...

Czas na obóz naukowy 9. edycji programu ADAMED SmartUP

17 lipca 2023

W niedzielę 16 lipca wystartował obóz naukowy 9. edycji programu stypendialnego ADAMED SmartUP. 50...