Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatków

22 listopada 2021

W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności przyszłości. Postanowiliśmy ich o to zapytać w naszej ankiecie.

W badaniu wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Zapytaliśmy ich o to, jakie kompetencje będą cenione na rynku pracy w następnej dekadzie. Według 40% najbardziej pożądana będzie umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci respondent.

Wyniki badania pokazują, jak będą kształtować się trendy zawodowe w najbliższych latach. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak zdolności interpersonalne i komunikacyjne, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się narzędziami cyfrowymi i informatycznymi.

Uczestnicy naszego programu to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią.

Zapytaliśmy ich również, jak postrzegają siebie. Zdecydowana większość ankietowanych (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.

W czasach postępującej cyfryzacji i szybkiej wymiany informacji bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.

Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.

Pozostałe aktualności

Wiosenna edycja ADAMED SmartUP Academy za nami

2 czerwca 2023

Wraz z początkiem wiosny ponownie wkroczyliśmy do pracowni trzech polskich uczelni, aby poprzez eksperymenty...

Znów spotkaliśmy się na Zjeździe Absolwentów

21 kwietnia 2023

Networking wśród młodych naukowców, wieści z najbardziej prestiżowych uczelni w Europie, inspirujące prezentacje, a...

Zakończyliśmy rozmowy rekrutacyjne

4 kwietnia 2023

Dobiega końca rekrutacja do 9. edycji programu ADAMED SmartUP – w ubiegły weekend przeprowadziliśmy...

ADAMED SmartUP na Salonie Edukacyjnym Perspektyw

20 marca 2023

Pod koniec ubiegłego tygodnia byliśmy obecni na Międzynarodowym Salonie Edukacyjnym Perspektywy 2023, który odbył...

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki - niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu. Więcej szczegółów w naszej polityce cookies.