Pierwsza edycja programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP została zainaugurowana 17 października 2014 r. debatą naukową, która pozwoliła uczestnikom zapoznać się z ideą tej inicjatywy. Wieloetapowy proces rekrutacji do programu stypendialnego rozpoczęła wirtualna gra alternatywnej rzeczywistości (ang. alternate reality game), pełna ambitnych zagadek z dziedziny biologii, chemii, fizyki oraz matematyki. Sprawdzała ona wiedzę uczestników oraz ich umiejętności logicznego myślenia i szybkiego łączenia faktów w praktyce. Następnie kandydaci wzięli udział w teście naukowym. Tych, którzy zdobyli w nim największą liczbę punktów poprosiliśmy o przesłanie dokumentów aplikacyjnych. Kolejnym etapem były rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzane przez Radę Naukową. Finalnie w lipcu 2015 r. na innowacyjny obóz naukowy wyjechało 50 najzdolniejszych nastolatków w Polsce.
Na podstawie ocen uzyskanych w trakcie rekrutacji oraz wyników zdobytych podczas tego wyjazdu wyłoniono 10-cioro laureatów nagrody głównej – poznaliśmy ich w październiku 2015 r. podczas uroczystej gali. Otrzymali oni 10‐miesięczną pomoc merytoryczną w postaci konsultacji edukacyjnych dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Dzięki niej młodzież może rozwijać swoje umiejętności poprzez dodatkowe zajęcia przedmiotowe i językowe, staże i praktyki w laboratoriach oraz na uczelniach wyższych, a także skorzystać ze wsparcia motywacyjnego. Po tym okresie najlepszym spośród laureatów zostanie przyznane stypendium naukowe.
Obejrzyj wideo o I edycji programu
Obóz naukowy I edycji programu
Innowacyjny obóz naukowy, będący nagrodą dla 50-tki najzdolniejszych nastolatków w Polsce, odbył się w lipcu 2015 r. Jego uczestnicy zostali podzieleni według zainteresowań na cztery grupy tematyczne.
Pasjonaci chemii i biochemii pod nadzorem absolwenta Oxfordu oraz doktora Uniwersytetu Wiedeńskiego, zajmowali się chemią organizmów żywych na poziomie atomowym i cząsteczkowym. Zajęcia koncentrowały się na analizie takich procesów, jak ewolucja organizmów, przepływ energii i informacji wewnątrz komórki, a także stany chorobowe (np. nowotwory). Uczestnicy poznali najnowsze metody badań laboratoryjnych oraz biofizycznych, sprawdzając m.in. metabolizm komórek przy użyciu metod spektroskopowych.
Pod okiem doktorantki Instytutu Biofizyki PAN oraz Wydziału Genetyki University of Cambridge, uczniowie zainteresowani medycyną i naukami medycznymi analizowali budowę DNA. Nauczyli się także oceniać preparaty mikroskopowe, oznaczać grupy krwi, identyfikować bakterie oraz komórki krwi obwodowej na podstawie ich cech morfologicznych. Podczas zajęć prowadzonych przez doktorantkę na UCL w Londynie, lekarza i psychologa, mieli też okazję poznać podstawy szwów chirurgicznych, przeprowadzić sekcję różnych organów zwierzęcych czy badanie kliniczne.
Grupa inżynierów i amatorów robotów budowała natomiast modele samolotów ze śmigłami, przy okazji poznając prawo Bernoulliego – zasadę pozwalającą maszynom powietrznym latać. Tajniki tej wiedzy przekazał im, magister inżynierii lotniczej z Imperial College w Londynie, doktorant na Madryckim Uniwersytecie Technicznym.Ostatnim blokiem tematycznym była fizyka i nanotechnologie. Należąca do tej grupy młodzież miała okazję uczestniczyć w zajęciach, doktoranta z Uniwersytetu w Edynburgu, zajmującego się fizyką warunków ekstremalnych.
Wszyscy uczestnicy wzięli również udział w wykładach specjalnych. Jeden z nich był poświęcony biotechnologicznemu przetwarzaniu owadów. Pozostałe dotyczyły neuroinformatyki, interfejsu mózg-komputer i technologii asystujących, a także radiobiologii.
Dla uczestników obozu przygotowano także wycieczki do miejsc, na co dzień niedostępnych dla zwiedzających, jak np.: nowoczesne laboratoria Grupy Adamed, Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Świerku czy Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, a pracownicy tych instytutów przygotowali dla nich specjalne wykłady. Poza tym młodzież wzięła udział w szkoleniach z umiejętności miękkich, takich jak praca w grupie czy wystąpienia publiczne, a także w warsztatach na temat technologii druku w 3D oraz MOCK Interviews, czyli w emulacji spotkań rekrutacyjnych np. na uczelnie wyższe czy do pracy.
Ponadto program obozu urozmaicony został zajęciami integrującymi młodzież i dającymi im możliwość mniej oficjalnej wymiany poglądów. Młodzież m.in. zwiedziła warszawską starówkę oraz wzięła udział w warsztatach kulinarnych. Spotkała się także ze studentami i absolwentami uczelni z całego świata podczas Targów Kariery.