Obóz naukowy ADAMED SmartUP zakończony sukcesem

30 lipca 2015

Przeprowadzenie elektroforezy białek, diagnoza chorego z nietypowymi objawami, mycie chirurgiczne, analiza sekwencji DNA, budowa profilu aerodynamicznego czy obsługa symulatoralotów – to tylko część zagadnień, jakimi zajmowali się młodzi pasjonaci wiedzy podczas innowacyjnego obozu naukowego realizowanego w ramach programu ADAMED SmartUP. Utalentowani, zdeterminowani, z pasją – te cechy wyróżniają młode osoby w wieku 15-19 lat, które […]

Przeprowadzenie elektroforezy białek, diagnoza chorego z nietypowymi objawami, mycie chirurgiczne, analiza sekwencji DNA, budowa profilu aerodynamicznego czy obsługa symulatoralotów – to tylko część zagadnień, jakimi zajmowali się młodzi pasjonaci wiedzy podczas innowacyjnego obozu naukowego realizowanego w ramach programu ADAMED SmartUP.

Utalentowani, zdeterminowani, z pasją – te cechy wyróżniają młode osoby w wieku 15-19 lat, które pokonując wieloetapową rekrutację, zakwalifikowały się na obóz naukowy realizowany w ramach programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. Młodzi laureaci olimpiad, zwycięzcy międzynarodowych konkursów naukowych, przez dwa tygodnie uczestniczyli w specjalnych zajęciach prowadzonych przez najlepszych wykładowców z Polski i zagranicy.

Zostali podzieleni według zainteresowań na cztery grupy tematyczne. Pasjonaci chemii i biochemii z pomocą absolwenta Oxfordu oraz doktora Uniwersytetu Wiedeńskiego, Marcina Suskiewicza zajmowali się chemią organizmów żywych na poziomie atomowym i cząsteczkowym.  W tym kontekście zajęcia koncentrowały się na analizie takich procesów jak ewolucja organizmów, przepływ energii i informacji wewnątrz komórki, a nawet stany chorobowe (np. nowotwory). Uczestnicy poznali najnowsze metody badań laboratoryjnych oraz biofizycznych, sprawdzając m.in. metabolizm komórek przy użyciu metod spektroskopowych.

Praca w laboratorium sprawia mi przyjemność. Zawsze tak wiele się dzieje, jest tak ciekawie. W przyszłości chciałbym pracować w laboratorium biochemicznym, zająć się np. procesami produkcji nowych związków chemicznych – tłumaczył Maksymilian Głowacki uczeń XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie.

Pod okiem Magdaleny Richter, doktorantki Instytutu Biofizyki PAN oraz Wydziału Genetyki University of Cambridge, pasjonaci medycyny i nauk medycznych analizowali budowę DNA, dokonując rozmaitych testów diagnostycznych w warunkach laboratoryjnych. Nauczyli się oceniać preparaty mikroskopowe, oznaczać grupy krwi, identyfikować bakterie oraz komórki krwi obwodowej na podstawie ich cech morfologicznych, przeprowadzać analizę DNA metodą RFLP oraz analizować wyniki sekwencjonowania. Mieli też okazję poznać podstawy szwów chirurgicznych, przeprowadzić sekcję różnych organów zwierzęcych czy przeprowadzić badanie kliniczne – dzięki zajęciom prowadzonym przez Annę Witkowską-Wróbel, doktorantkę na UCL w Londynie, lekarza i psychologa.

 

W przyszłości chciałabym zostać lekarzem, pomagać innym, ale też zdobywać nową wiedzę. Lekarz musi stale poszerzać swoją wiedzę. Oczywiście, jeszcze nie wiem jaką wybrałabym specjalizację. Myślę, że zdecydowałabym o tym dopiero w czasie studiów – powiedziała Marta Rogalska, uczennica VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Władysława IV w Warszawie.

Grupa inżynierów i amatorów robotów budowała modele samolotów ze śmigłami, przy okazji poznając prawo Bernoulliego – zasadę pozwalającą maszynom powietrznym latać. Tajniki tej wiedzy zgłębiał z nimi Artur Jarząbek, magister Inżynierii Lotniczej z Imperial College w Londynie, doktorant na Madryckim Uniwersytecie Technicznym

– Przyjechałem na obóz, bo chciałem dowiedzieć się więcej z takich dziedzin jak lotnictwo, inżynieria, robotyka. Te dziedziny mnie interesują i widzę, że jeśli będę posiadał jakąś wiedzę właśnie w tych dziedzinach, może mi ona dać zysk w przyszłości – powiedział Oskar Grudziński, uczeń Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie. Jego kolega Marcin Bąk powiedział, że dzięki zajęciom z lotnictwa i robotyki wie, że chce iść na lotnictwo i zostać konstruktorem lotniczym. Jak to widzi? Myśli się o technice inaczej. Nie „jest pudełeczko i jak nacisnę przycisk to się świeci”, ale „a co, gdybym to rozkręcił?” – powiedział.

W trakcie obozu młodzież odwiedziła miejsca niedostępne zwiedzającym na co dzień – jak m.in. Narodowe Centrum Badań Jądrowych czy Centrum Badań Kosmicznych. Młodzi naukowcy odbyli też wycieczkę po laboratoriach Grupy Adamed, gdzie przyjrzeli się pracy naukowców.

 

Wszyscy amatorzy nauk ścisłych mogą poczuć przedsmak naukowej przygody, wraz z klasą lub kołem naukowym biorąc udział w konkursie, w którym do wygrania jest wyposażenie szkolnego laboratorium. Konkurs rozpoczyna się już 1 września – zapraszamy! Więcej informacji o programie i konkursie: www.adamedsmartup.pl 

Pozostałe aktualności

Za nami warsztaty dla nauczycieli wyróżnionych w konkursie

10 grudnia 2018

Z początkiem grudnia odbyły się warsztaty edukacyjne dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, którzy...

Znamy zwycięzców konkursu ADAMED SmartUP dla szkół ponadpodstawowych

16 listopada 2018

Z początkiem listopada wyłoniliśmy laureatów konkursu ADAMED SmartUP dla szkół ponadpodstawowych. W ramach tej...

Startuje rekrutacja do 5. edycji programu ADAMED SmartUP

1 października 2018

Od 1 października rusza pierwszy etap rekrutacji do programu ADAMED SmartUP. Młodzież ściśle uzdolniona...

Uroczysta gala 4. edycji programu ADAMED SmartUP za nami

13 września 2018

  12 września br. w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbyła się uroczysta gala...

Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies

w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.